Tehnologia in sala de clasa

 

Se vorbeste constant despre necesitatea unei reforme a educatiei in tara noastra, despre faptul ca sistemul este perimat, iar elevii si profesorii deopotriva isi pierd treptat valorile si respectul reciproc. Dar la o privire mai atenta, am observa ca nu este necesar sa asteptam pana la votarea unei legi a educatie, un nou ministru sau a altor implicari politice, pentru ca noi, profesori, elevi, parinti, avem la indemana o serie de mijloace tehnologice care ne pot devedi ca a invata este simplu, distractiv si creativ.

De la cele mai mici grupe de gradinita si pana la programele de invatare continua, tehnologia isi gaseste un loc binemeritat si ofera o intreaga serie de posibilitati, prin intermediul carora ne putem conecta nu doar cu resurse de invatare si de dezvoltare, dar si cu comunitati de practica, profesionisti, studenti, scoli din afara, care ne pot oferi noi perspective. De exemplu, exista http://www.classroom20.com/, o retea sociala destinata celor interesati de Web 2.0, social media si technologia participativa in clasa. Reuneste o intreaga serie de profesionisti care dezbat despre metode prin care pot utiliza tehnologia pentru a veni in completarea programei, ofera exemple si solutii pentru a lucra mai eficient, resurse si informatii despre ultimele evenimente internationale cu privire la eduatie. Mai mult decat atat, prin intermediul Web 2.0 Labs, o initiativa care se axeaza pe proiecte educationale care utilizeaza technologia, comunitatea ofera posibilitatea celor interesati sa creeze, sa dezvolte si sa creasca oportunitati deja existente sau viitoare in ceea ce priveste peer education (educatia de la egal de la egal). Acesteia i se adauga insa o serie intreaga de siteuri similare, printre care www.echalk.com si www.epals.com

De asemenea, prin intermediul tehnologiei, utilizand diferite device si software gratuit de cele mai multe ori, putem gasi resurse suplimentare de invatare. Din ce in ce mai muulte universitati de prestigiu, precum MIT sau Stanford ofera o sanse in plus tuturor celor care nu au frecventat cursurile pe care le ofera. De pilda, un exemplu recent este www.coursera.org. Aceasta este o initiativa in colaborare cu universitati precum Princeton, Stanford, Michigan sau Pennsylvania, avand rolul de a oferi cursuri online, pentru oricine, gratuit. Cursurile se desfasoara online cu ajutorul materialor video, ajutandu-te sa inveti tinand cont de propriile tale nevoi, dar te ajuta si sa te testezi, putand avea si intrebari pentru a verifica cunostintele deprinse. Cursurile au in vedere o varietate de domenii, de la matematica, IT&C, afaceri, biologie, comunicare etc. La final, tinand cont de cursul/cursurile alese pot exista unul sau mai multe examene pentu fiecare dintre ele. De asemenea, MIT si Harvard au dezvoltat www.edxoline.org, o initiativa similara Coursera, prin intermediul careia cele doua universitati doresc sa creeaze o comnitate globala de persoane care invata online.

Totodata, numeroasi elevi au cel putin un calculator in sala de clasa si dispun de software si hardware care sa ii sprijine in ceea ce priveste invatarea. Mai mult decat atat, acestia au acum o varietate mare de posibilitati prin care se pot documenta pentru teme pe care le au de facut. De exemplu, pe langa resursele oferite de biblioteci, acestia pot accesa diferite siteuri care le pun la dispozitie informatii pe diverse domenii de inters. De exemplu, pe www.enotes.com, elevii si profesorii pot accesa planuri de lectii, studii, critici literare,ghiduri etc. Exista, de asemenea, www.academia.edu. Totodata, avand in vedere ca mai sus sunt mentionate bibliotecile, acestea au putut beneficia de programe speciale, destinate lor, prin intermediul carora au beneficiat de resurse tehnologice si de training, astfel incat sa ofere utilizatorilor o experienta de invatare la indemana si adaptata nevoilor pe care le au.

Sa nu uitam desigur de resursele hardware, precum SMARTBoard, resurse care nu sunt atat de mult utilizate in tara noastra, dar care in afara sunt instrumente fara de care nu se tin lectiile.

Mai mult decat atat, exista chiar si studii care arata faptul ca utilizarea tehnologiei in procesul educational creste ritmul cardiac, fapt ce indica un mai mare interes pentru ceea ce se preda. De altfel, tehnologia sprijina trecerea de la un proces de invatare unidirectional, de la profesor la elev catre unul bidirectional, in care elevul are un rol major. Dincolo de acest fapt, procesul de invatare nu se limiteaza doar la sala de clasa. Atat profesorii, cat si elevii au o intreaga serie de oportunitati ce tin de educatia nonformala, extrascolara, pe are le pot accesa prin intermediul tehnologiei. Un exemplu in acest sens, pot fi proiectele realizate de licee din Bucuresti, care au implicat profesori si elevi, impreuna cu elevi si profesori din alte tari, pentru a crea o comunitate online de bune practici si resurse educationale pentru partnerii din proiect. Sau, de pilda, prin intermediul tehnologiei un elev care este bolnav poate sa tina pasul online cu colegii sai.

Pentru a concluziona, tehnologia in sala de clasa poate fi perceputa din trei puncte de vedere: crestere economica, o societate mai buna si dezvoltare multilaterala. Pe masura ce tehnologia evolueaza, impactul sau asupra societatatii in care traim si a confortului nostru va creste. Stiind sa utilizam tehnologia si sa fim familiarizati cu tot ce presupune acesta, inseamna ca vom mai bine pentru joburile viitorilor, care vor presupune in mare parte sa avem skilluri tehnice, ceea ce inseamna ca cei care deja stiu cum sa foloseasca tehnologia vor avea si un avantaj competitiv. Iar asta inseamna ca oamenii vor fi motivati sa fie si mai bine educati. In al doilea rand, tehnologia in educatie inseamana o imbunatatire constanta a metodelor educationale, astfel incat o data cu o constanta updatare a lucrurilor in clasa, tinerii vor fi si mai interesati sa invete, deoarece acest proces li se va parea mai creativ, mai interesant si vor invata mai multe cu mai putin efort. Nu in ultimul rand, tehnologia inseamna software, hardware, online, retele sociale etc. Toate ofera un mediu si un context de invatare la indemana, facil, interesant si ii incurajeaza pe tineri si pe profesori sa priveasca dincolo de limitele unei programe scolare.