10 ani de Facebook

675-facebook-logo.jpg

4 februarie 2014 este data care marcheaza un deceniu de la “nasterea” retelei sociale Facebook. Viziunea globala a lui Mark Zuckerberg, fondatorul acesteia, a adus reteaua in topul celor mai utilizate site-uri si a depasit din toate punctele de vedere predecesoarele sale, retele precum Hi5 sau MySpace. In prezent, Facebook numara peste 1.23 miliarde de utilizatori si are o valoare de peste 135 de miliarde dolari, iar de-a lungul celor 10 ani de existenta, ne-a influentat si transformat modul in care interactionam, comunicam si ne promovam, atat la nivel personal, cat si profesional.

 

Intr-un interviu pe care l-a acordat recent postului NBC, Mark Zuckerberg isi aminteste ca in primele zile dupa lansarea primei versiuni a retelei (n.a varianta initiala viza doar studentii Universitatii Harvard) era destul de entuziasmat de lansarea acestei retele pentru campus. Cu toate acestea, el s-a gandit ca cineva va realiza un astfel de serviciu si la nivel mondial. “Intotdeauna am considerat ca este un lucru important, care trebuia sa se intample, dar nu m-am gandit ca eu ma voi numara printre cei care vor contribui la acest lucru. Cand privesc inapoi, una dintrele intrebarile pe care le am in minte este: de ce am fost noi cei care au contribuit la construirea acestei retele? Si cred ca un raspuns este faptul ca noua ne-a pasat mai mult.”

 

Daca la inceput, doar studentii Harvard se puteau inscria in aceasta retea, in prezent aceasta este deschisa oricui doreste sa isi creeze un profil. Conform unui infograficrealizat de compania irlandeza DPFOC, la fiecare 20 de minute, pe Facebook sunt share-uite 1 milion de linkuri, sunt trimise 1.484.000 invitatii la evenimente, sunt tagg-uite 1. 323. 000 fotografii, sunt postate 1.851.000 update-uri de status, sunt incarcate 2.716.000 fotografii si sunt scrise 10.208.000 cometarii.  

Privind retrospectiv, compania a trecut o serie de praguri in acestia 10 ani, printre acestea numarandu-se:

 

·         Februarie 2004- Mark Zuckerberg, impreuna cu colegii sai, Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz si Chris Hughe creeaza Facebook, o retea care la vremea respectiva era destinata doar studentilor Harvard.

·         Mai 2005- Accel Partners investeste 12.7 milioane de dolari in site, iar Jim Breyer, partner Accel investete 1 milion de dolari din propriile sale resurse

·         Septembrie 2005- Elevii de liceu se pot inregistra pe platforma, iar un an mai tarziu aceasta devine accesibila tuturor.

·         Septembrie 2010- Este lansat filmul  inspirat din povestea Facebook, The Social Network, in regia lui David Fincher

·         Septembrie 2012- Facebook achitioneaza Instagram, aplicatie mobila de partajare a fotografiilor, cu 1 miliard de dolari

·         Mai 2012 - Dupa listarea publica, Mark Zuckerberg pierde 4 miliarde din averea sa, iar in mai putin de 2 saptamani, Facebook pierde aproape un sfert din valoarea sa, determinand scoaterea fondatorului sau din topul primilor 40 de miliradi ai lumii.

·         Decembrie 2012- Dupa numeroase critici, Facebook face schinbari cu privire la setarile sale de securitate si privacy

·         Decembrie 2013- Conform antropologului Daniel Miller, Facebook este „mort si ingropat” pentru adolescentii cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani, deoarece acestora le este rusine sa fie asociati cu aceasta retea si prefera sa utilizeze Twitter, Instagram sau Snapchat

·         Ianuarie 2014- Facebook face publice veniturile de pe ultimele 3 luni ale anului precedent, in valoare de 2.59 miliarde de dolari. Suma este cu 63 % mai mare decat veniturile din aceeasi perioada a anului anterior.

 

Viziunea lui Zuckerberg pentru urmatorii ani nu are in vedere doar cresterea numarului de utilizatori, ci se indreapta si catre facilitarea accesului la Internet pentru persoanele care in prezent nu beneficiaza de acest lucru. Mai mult decat, probabil compania se va axa si mai mult pe diversificarea serviciilor pentru device-uri mobile, in contextul in care ultima raportarea financiara realizata de companie (29 ianuarie 2014) a aratat faptul ca Facebook vanzarile provenite din publicitatea pe device-uri mobile si cea pe tabelte a depasit veniturile rovenie din publicitatea pe PC-uri. Conform previziunilor pentru urmatorii 10 ani, specialistii apreciaza faptul ca Facebook se va indrepta catre:

·         Livrarea unor mesaje publicitare mult mai personalizate, crescand astfel veniturile per utilizator;

·         Consolidarea unor aplicatii proprii care pot livra experiente de utilizare unice si pot aduce date importante despre membrii comunitatii catre Facebook;

·         Promovarea Search Graph, care se delimiteaza de cautarea traditionala si ofera o panoplie de servicii;

·         Promovarea unor device-uri mai iefitine si mai intuitive, precum si a data center-elor

 

Pe voi cum v-a influentat de-a lungul timpului Facebook?

Sursa foto